Networking narzędziem skutecznego Project Managera

Relacja z wydarzenia:

5 kwietnia 2013 roku, Uprawiaj networking jako profesjonalista

Spotkanie z Ivanem Misnerem założycielem organizacji BNI

ivan i ja

Dlaczego networking dla PMa?

W prasie specjalistycznej wiele się mówi na temat profilu Project Managera, podkreślając konieczność posiadania tzw. umiejętności miękkich. Zaraz po tym stwierdzeniu wylicza się szereg umiejętności takich jak:

  • komunikacja,
  • przywództwo,
  • budowanie zespołów,
  • nawiązywanie relacji,
  • umiejętność pracy pod presją czasu itd.

Na konferencji Sukcesu Pisanego Szminką, w której miałam okazję uczestniczyć w grudniu 2012 roku, Iwona Majewska-Opiełka podkreśliła, że organizacje są w stanie zapłacić duże pieniądze Project Managerowi, który ‘załatwi’ każdą sprawę, który z łatwością będzie poruszał się po strukturze organizacji, który samodzielnie rozwiąże każdy problem, dotrze do  potrzebnych informacji, porozmawia z odpowiednimi ludźmi. Niestety, nie łatwo kogoś takiego znaleźć. Należy dodać, że Pani Iwona wie co mówi, jest psychologiem, specjalistą w zakresie kierowania ludźmi, mentorem, coachem i doradcą dla najwyższej kadry kierowniczej. Na co dzień spotyka wielu managerów, właścicieli firm, prezesów, pomagając im w rozwoju.

A zatem jako skuteczny Kierownik Projektów musisz znać ludzi. Zyskasz to dzięki rozbudowanej umiejętności nawiązywania kontaktów, budowania relacji. Sama wiem z doświadczenia, że każda organizacja rządzi się własnymi zasadami. W gąszczu miliona regulacji, procedur, zaleceń można łatwo się zgubić zanim odkryjesz właściwą drogę rozwiązania problemu. Każdy doświadczony manager zespołu, czy kierownik projektu wie, że jeden telefon do znajomego potrafi zdziałać cuda. Czasami odwiedzenie kolegi z działu IT przy jego biurku sprawi, że to co zgodnie z procedurami może trwać nawet trzy tygodnie, bez problemu da się zrobić w kilka dni. Tak, zgadzam się: rzeczywistość jest brutalna. Wszyscy chcielibyśmy by organizacje działały bez zarzutów, efektywnie i zgodnie z procedurami. Niestety, często tak nie jest, a my jako Project Managerzy musimy się w tej rzeczywistości odnaleźć. Naszym celem są rezultaty zaplanowane w projekcie. Dobry Project Manager skutecznie toruje swojemu zespołowi drogę do zakończenia projektu. A zatem kontakty, znajomości w otoczeniu, w którym pracujesz są niezwykle ważne.

O BNI

BNI (Business Network International) to organizacja założona w 1985 roku przez Ivana Misnera. Jest to największa na świecie profesjonalna organizacja rekomendacji biznesowych. Obecnie liczy ponad 6,200 grup na całym świecie. W 2011 roku, członkowie BNI wygenerowali 6,9 milionów rekomendacji, które przyniosły im biznesy o wartości blisko 3,1 miliardów dolarów. Członkowie BNI uczą się jak wspierać się nawzajem w swoich biznesowych przedsięwzięciach. Skupiają się na poznawaniu nowych przedsiębiorców, budowaniu coraz większej sieci znajomości biznesowych służącej wzajemnej rekomendacji.

Guru networkingu radzi

Seminarium zorganizowane 5 kwietnia było szczególnym dla członków BNI spotkaniem, ponieważ wystąpił na nim sam założyciel organizacji Ivan Misner. Znany na całym świecie jako guru networkingu gość rozpoczął swój wykład od statystyk, według których aż 98% przedsiębiorców na całym świecie przyznało, iż kontakty odegrały istotną rolę w ich drodze do sukcesu.

Ivan Misner

Zdaniem Ivana najważniejsza cecha dzisiejszego przedsiębiorcy to współczynnik EQ (Emotional Quotient). To dzięki niemu potrafimy budować relacje z ludźmi i umiejętnie wykorzystywać je w biznesie. Należy jednak pamiętać, że networking to długi proces, który raz puszczony w ruch, rozwija się lawinowo w różnych kierunkach a jego efekty mogą zaskoczyć każdego z nas. Samoczynny rozwój networkingu Ivan nazywa ‘Efektem Motyla’. A zatem wszystko zaczyna się od małych kroczków, które mogą rozwinąć się na wielką skalę i w zupełnie niespodziewanych kierunkach.

Sam guru networkingu nie spodziewał się, że będzie miał możliwość spędzenia wakacji u boku światowego milionera, Richarda Bransona. Stało się tak w listopadzie 2012 roku. Na swoim wykładzie Ivan zaprezentował ścieżkę znajomości, która doprowadziła go do poznania milionera. Wszystko zaczęło się od telefonu, który wykonała znajoma do Ivana. Potrzebowała pomocy przy projekcie szkoleniowym. Wtedy to motyl poraz pierwszy zamachał skrzydłami. Decyzja o pomocy znajomej zaowocowała kolejnymi znajomościami, które w efekcie końcowym doprowadziły Ivana do Richarda Bransona.

Zdaniem Ivana w networkingu obowiązują trzy podstawowe fazy, tzw. VCP:

  1. Faza pierwsza to VISIBILITY, czyli etap, w którym ludzie wiedzą kim jesteś i czym się zajmujesz
  2. Faza druga to CREDIBILITY, na tym etapie ludzie są przekonani, że jesteś dobry w tym co robisz
  3. Faza trzecia to PROFITABILITY, czyli ostatni etap, kiedy ludzie zaczynają polecać Cię innym a Ty zyskujesz nowe kontrakty

Kolejna wskazówka Ivana to zasada 12x12x12:

1. Jak wyglądasz z odległości 12 stóp?

Czy prezentujesz się odpowiednio? Nosisz biznesowy strój? Twoje ubranie jest schludne i eleganckie?

2. Jak wyglądasz z odległości 12 cali?

Czy jesteś pozytywnie nastawiony do otoczenia? Sprawiasz wrażenie otwartego i pełnego entuzjazmu?

3. Jakich 12 słów używasz gdy się przedstawiasz?

Każdy z nas powinien mieć przygotowaną krótką wypowiedź na temat tego czym się zajmuje. Powinna to być jedyna w swoim rodzaju oferta sprzedaży, krótka i słodka.

Ile czasu powinniśmy spędzać na budowaniu relacji? Zdaniem Ivana optymalny czas to 8 godzin tygodniowo. Tyle czasu powinniśmy poświęcić na spotkania, telefony, odwiedziny w biurze, wspólne lunche, przerwy na kawę.

Co jest sekretem owocnego spotkania zdaniem Ivana? Struktura. Zdaniem guru networkingu spotkaniom należy narzucać pewną strukturę, każdy członek spotkania powinien wiedzieć jaką ma odegrać w nim rolę. Nieśmiali ludzie źle się czują w nieustrukturyzowanej rzeczywistości. Warto wdrażać tę zasadę organizując spotkania projektowe. Na naszych spotkaniach często biorą udział reprezentanci różnych biznesów, klienci – ludzie, którzy się nie znają. Upewnijmy się przed spotkaniem, że każdy z zaproszonych wie jaka jest jego rola w wydarzeniu.

Magiczne słowa skutecznego networkingu: Jak mogę Ci pomóc?

Wedle zasady:

Pomóż innym osiągnąć sukces, a i ty go osiągniesz.

Nancy Giacomuzzi

 

Na koniec chciałabym podzielić się z Wami wskazówkami na temat nawiązywania relacji na spotkaniach. Na seminarium udzielił ich Grzegorz Turniak, założyciel i prezes BNI Polska.

 IMG_8788

10 przykazań skutecznego networkingu:

  1. Przyjdź wcześniej – na każde spotkanie warto przyjść wcześniej. O wiele łatwiej jest zapoznać się w mniej zatłoczonej przestrzeni, pijąc kawę wraz z innymi wcześniej przybyłymi na spotkanie.
  2. Stój – stojąc szybko poznasz innych stojących;), przybierz otwartą postawę. Najlepiej nie zabieraj na spotkanie walizek, laptopów, czy dużych rozmiarów toreb. Utrudniają swobodne przemieszczanie się w tłumie, czy nawet rozmowę przy kawie.
  3. Przybierz pozytywną postawę – nie zakładaj rąk, nie wkładaj dłoni do kieszeni, przyjmij tzw. postawę otwartą, uśmiechaj się.
  4. Nie sprzedawaj – nie rozdawaj swoich wizytówek na siłę każdemu kogo poznasz. Skup się na swobodnej rozmowie.
  5. Rozmawiaj z nieznajomymi – nie rozmawiaj z ludźmi, których znasz, z którymi przyszedłeś. Skup się na zawieraniu nowych znajomości.
  6. Interesuj się innymi – zadawaj pytania swojemu rozmówcy, uważnie słuchaj, nie skupiaj się na mówieniu o sobie.
  7. Nie zostawiaj rozmówcy samego – nigdy nie zostawiaj rozmówcy samego, poznaj go z innymi lub zaproś do innej grupy osób, z którą idziesz porozmawiać.
  8. Bywaj regularnie – po prostu:)
  9. Baw się – śmiej się, opowiadaj kawały. Skup się na atmosferze spotkania. Będziecie mieli czas na biznesy jeśli przypadniecie sobie do gustu lub znajdziecie wspólne cele.
  10. Nie stój sam – staraj się dołączyć do grup, nie obawiaj się, po prostu podejdź, uśmiechnij się i zapytaj czy możesz dołączyć.

Wydaje się proste i oczywiste, ale czy na pewno działasz według tych zasad? Pomyśl o spotkaniach, konferencjach, szkoleniach, w których ostatnio uczestniczyłeś. Czy stosowałeś powyższe zasady? Ile nowych osób udało Ci się poznać? Rachunek sumienia należy do Ciebie:)

DSC06007

Pozostaje mi życzyć owocnego networkingu:)

Reklamy

Comments

  1. Zasada numer 5, to klucz do sukcesu, ale jakże często nie łatwa w realizacji: Rozmawiaj z nieznajomymi – nie rozmawiaj z ludźmi, których znasz, z którymi przyszedłeś. Skup się na zawieraniu nowych znajomości.

    • Dokładnie, pamiętajmy, że to my mamy wpływ na networking. Tutaj nie da się obwinić niepowodzeniem innych.

      Na spotkaniach warto też pamiętać o zasadzie otwartego koła. Jak już stoimy w kole ze znajomymi. Utwórzmy otwarty krąg, zachęcający innych by do nas dołączyli.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Inspirefulness

Because sharing is caring

Lean Agile Organization Tesis

Just another WordPress.com site

A Girl's Guide to Project Management

Project Management musings for one and all

%d blogerów lubi to: