Długotrwały, zaniedbany stres złamie nawet najbardziej doświadczonego Project Managera. Poznaj 3 podstawowe kroki w nabieraniu odporności na stres.

Tym razem zapraszam Was do lektury wpisu Moniki Rzońcy. Razem z Moniką pracowałyśmy nad dużym międzynarodowym projektem. Monika – w roli eksperta do spraw HR, ja – w roli Kierownika Projektu. Wykorzystując nasze wspólne doświadczenie i fakt, że świetnie nam się razem współpracowało, postanowiłyśmy zrobić wspólnie jeszcze kilka projektów. Poczytajcie co Monika pisze o jednym z nich.

Odpowiedzialność za osiągnięcie założonych celów, planowanie i koordynacja, zarządzanie ryzykiem i zmianami w projekcie, zarządzanie kosztami, czasem, komunikacją między stronami projektu, uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń, sprawozdawczość i prezentowanie efektów z każdego etapu projektu… Do tego odwaga, samodyscyplina oraz wywieranie wpływu na strony zupełnie niezależne. To tylko najczęstsze wymagania widniejące na ogłoszeniach rekrutacyjnych na kierownika projektu.

Ta rola zawsze mnie inspirowała. Pracując w globalnej korporacji, patrzyłam z podziwem, jak osoby pełniące rolę kierownika projektu są świetnie zorganizowane i wpływowe. Wiedziałam, że wymagania są wysokie i często zastanawiałam się, co jest kluczem do sukcesu. Czy to osobowość czy bardziej doświadczenie? Otóż moje doświadczenia pokazują, że kluczowa jest odporność na stres…

Prowadząc terapię bardzo często mam okazję pracować z osobami, dla których życie zawodowe i rozwój kariery jest niezwykle istotny. Bycie skorym do poświęceń w imię osiągnięć zawodowych i często zatracona granica między potrzebami organizacji a…potrzebami życia to najczęstsze problemy. W rozmowie zawsze pojawia się problem walki ze stresem spowodowanym pracą pod presją czasu, presją oczekiwań lub trudnymi relacjami. Przy zarządzaniu projektami, gdzie odpowiedzialność za planowanie, realizację i zakończenie spoczywa na PM-ie, stres jest zawsze doświadczany. Długotrwały, zaniedbany stres złamie nawet najbardziej doświadczonego PM-a. Do tego dochodzą inne czynniki ryzyka takie jak uzależniające poczucie niezastąpienia (przekonanie, że „muszę być na 100%”), bezradność, bezsilność, frustracja, przepracowanie, a na końcu poczucie winy, jeśli projekt się nie powiedzie… Zatem jak budować swoją odporność? Co robić zanim dopadnie nas kryzys wypalenia lub depresja?

W pierwszym kroku spójrzmy na odporność na stres jak na umiejętność, której możemy się nauczyć.

  1. Zdefiniujmy, w jakich zachowaniach przejawiałaby się nasza odporność, co robilibyśmy inaczej? Po czym poznalibyśmy zmianę? A może ktoś inny by zauważył?
  2. Następnie popatrzmy na siebie przychylnym okiem. Wyciszając „wewnętrznego krytyka” postarajmy przypomnieć sobie, kiedy ostatnio i w jakich okolicznościach, z łatwością i satysfakcją realizowaliśmy powierzone zadania. Co takiego wówczas robiliśmy inaczej? Być może odnajdziemy w tych sytuacjach inne nastawienie lub myśli?
  3. Idąc o krok dalej, zapytaj bliskich, kolegów lub koleżanek, co takiego wiedzą o Tobie, że są przekonani, iż poprowadzisz dany projekt z sukcesem? To pomaga odbudować wiarę w siebie i przypomnieć sobie swoje mocne strony, co z kolei jest niezbędne do budowania odporności na stres.

Warsztat „No-Stress PM”, na który Was serdecznie zapraszamy, zbudowany jest właśnie w oparciu o techniki i praktyczne porady walki ze stresem jako Kierownik Projektu. Znajdziecie m.in. odpowiedzi na pytania: „Jak radzić sobie ze stresem prowadząc projekt?”, „Jak rozwiązywać trudne sytuacje, które zazwyczaj napotyka Project Manager?”, „Jak budować swoją odporność?”, i wiele innych.

Monika Rzońca, Psycholog, Terapeuta

Kliknij tutaj by zapoznać się z bio Moniki.

No-stress PM, Anna Jaszczołt, Monika Rzońca

Prowadzę bloga ofd 2013 roku, a każdy komentarz dodaje mi skrzydeł:)

%d bloggers like this: