Sposób i jakość komunikacji ma wpływ na realizację naszych zadań, projektów czy funkcjonowanie w organizacji. To komunikacja i jej efektywność kształtuje atmosferę w pracy, wpływa na wydajność zespołu oraz determinuje relacje w zespole, z klientem czy sponsorem.
To jak się komunikujemy mówi bardzo wiele o nas, pokazuje nasze wartości, emocje i stosunek do omawianych kwestii. Ile osób, tyle sposobów i form komunikacji. Jak sprawić by nasz sposób komunikacji był skuteczny a nasz odbiorca nie czuł się atakowany, traktowany bez szacunku i pozostał otwarty na współpracę.
Nauka i praktyka zna wiele metod i narzędzi, które warto poznać, przetestować i stosować odpowiednio do zaistniałych sytuacji. W tym materiale chciałbym przybliżyć model komunikacji 4 uszu niemieckiego profesora Friedemanna Schulza von Thun, psychologa i eksperta w dziedzinie komunikacje interpersonalnej i intrapersonalnej. Komunikacja interpersonalna to proces wymiany informacji z druga stroną. Natomiast komunikacja intrapersonalna to komunikacja z samym sobą. Jej jakość wpływa na zewnętrzną komunikację. Jest to relacja z samym sobą zależna od naszej samoświadomości i poznania.
Wybrałam zagadnienie wielopoziomowej komunikacji, gdyż zmieniło ono mój sposób myślenia i rozumienia komunikatów moich współrozmówców oraz moich własnych do siebie. Już nie mówię: „udało mi się” tylko „zrobiłam to”, staram się nie doszukiwać podtekstów i zdań które nie padły z ust moich rozmówców. Dopytuję i nadstawiam wszystkie moje 4 uszy. Model von Thun zakłada, iż każdy komunikat ma cztery płaszczyzny, a słuchacz odbiera go czterema uszami: uchem rzeczowym, uchem apelu, uchem ujawniającym siebie oraz uchem relacji. Szczegółowo poszczególne uszy prezentuję na rysunku poniżej.

Profesor Thun w swojej książce poświęconej teorii słuchania zakłada, że jedno z naszych uszu mamy bardziej rozwinięte od pozostałych i to ono najbardziej jest wyczulone. Tym samym to ono interpretuje informacje i uruchamia nasza reakcję na nią. Prześledźmy komunikat 4 uszy na przykładzie sytuacji z realizacji projektu.
Kierownik projektu mówi do kierownika zespołu : „Raport ze zdarzenia należy oddać do końca tego tygodnia”
Co słyszą nasze uszy?
Ucho rzeczowe: raport ma być gotowy na ten piątek
Ucho relacji: Kierownik projektu motywuje mnie do działania/pospiesza mnie/ sprawdza mnie.
Ucho apelu: Kierownik projektu informuje mnie o zapotrzebowaniu na raport w określonym terminie.
Ucho ujawniania siebie: Kierownik projektu jest osobą terminową i obowiązkową i zależy mu na wykonywaniu zadań zgodnie z harmonogramem projektu.
Wykorzystanie wiedzy zawartej w Modelu von Thun to jeden z wielu podejść do lepszej komunikacji w naszym zespole czy otoczeniu. Inne metody i aspekty komunikacji z przyjemnością przybliżę w kolejnych postach oraz podczas szkolenia z Trening komunikacji w maju oraz październiku.
A tym czasem zachęcam do sprawdzenia zastosowania modelu von Thuna w swoim zespole, weryfikacji jak odbierane są Twoje komunikaty i podzielenia się ze mną swoją opinią w komentarzach. Zapraszam do wymiany poglądów.
